Listing 1 - 10 of 238 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
617.16 --- sport --- G-sport --- gehandicapten
Choose an application
1. Zorg voor verstandelijk gehandicapten 2. Menselijke mogelijkheden ontwikkelen zich 3. Elke mens heeft menselijke mogelijkheden 4. Mens-zijn en ervaringsordening 5. Werken met verstandelijk gehandicapten 6. Enkele concrete voorbeelden 7. En nu aan het werk. Maar hoe? 8. De verstandelijk gehandicapte mens en de lichaamsgebonden ervaringsordening 9. De verstandelijk gehandicapte mens en de associatieve ervarings- ordening 10. De verstandelijk gehandicapte mens en de structurerende en vormgevende ervaringsordening 11. Contact en medemenselijkheid 12. Uitbouw van het contact 13. Taal en communicatie 14. Taalopbouw 15. Extra hulp bij taalopbouw 16. Steeds meer structurerend ordenen in de taal 17. De taal- het voertuig van de structurerende/vormgevende denktrant 18. Sensomotoriek en motoriek en de lichaamsgebonden ervaringsordening 19. Sensomotoriek en motoriek bij de overgang van lichaamsgebonden naar associatief ordenen 20. Sensomotoriek en de associatieve ervaringsordening 21. Functieverkenning en -verdieping (leren wat je met je lichaam kunt doen) 22. Oefeningen voor fijne motoriek 23. Sensomotoriek en motoriek en de structurerende ervaringsordening 24. Zelfredzaamheid 25. Sociale vaardigheden 26. Vreugde beleven aan muziek 27. Het aanleren van vaardigheden 28. Handvaardigheidsvormen en creativiteit 29. Probleemgedrag 30. Levensverhaal en zingeving 31. Over het maken van profielschetsen
Mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Motoriek --- Orthopedagogiek --- begeleiding --- mentaal gehandicapten --- 326 --- 462.3 --- ADL --- communicatie --- gehandicapten --- hulpverlening --- linguïstiek --- orthopedagogiek --- taal --- vreugde --- Orthopedagogie --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- 376.4 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Orthopedagogiek. --- begeleiding. --- mentaal gehandicapten. --- Begeleiding. --- Mentaal gehandicapten.
Choose an application
462 --- autisme --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- 462.4 --- ontwikkelingsstoornissen --- zwakzinnigheid --- kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: groeistoornissen) --- Autisme --- Mentaal gehandicapten --- Autisme. --- Mentaal gehandicapten.
Choose an application
Choose an application
Het begrip 'kwaliteit van bestaan' wordt tegenwoordig veel gebruikt in de zorgsector. Organisaties drukken er mee uit dat zij kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan en dat zij klantgericht en klantvriendelijk (willen) zijn. De kwaliteit van ons bestaan wordt vooral bepaald door de mate waarin we zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Dat geldt voor iedereen, óók voor mensen met een verstandelijke beperking of lichamelijke handicap, mensen met psychische problemen of ouderen die zorg behoeven. Iedereen wil regie over eigen leven.Universele waarden als respect, veiligheid, de vrijheid om keuzes te maken, de mogelijkheid om je te ontwikkelen komen vaak in het gedrang als mensen in een afhankelijke positie komen. Het is de taak van werkers in de zorg om de zelfstandigheid en regie te bevorderen van hen die aan hun zorg toevertrouwd zijn.Het boek wie heeft de regie? is een praktijkgerichte verzameling van opvattingen over de 'kwaliteit van bestaan'. Het biedt praktische handvatten die het mogelijk maken die opvattingen om te zetten in dagelijks handelen. Daarnaast bevordert dit boek zelfreflectie; het helpt je kritische te kijken naar je eigenen handelen als ondersteuner. Met behulp van oefeningen, kritische praktijkbeschrijvingen en spiegelende columns maakt de auteur een koppeling tussen visie en praktijk. Kortom: in wie heeft de regie? gaat het om doen én reflecteren.
326 --- afhankelijkheid --- dagcentrum --- hulpverlening --- levenskwaliteit --- mentaal gehandicapten --- zelfstandigheid --- 316.66 --- Levenskwaliteit --- Personen met een handicap --- Zelfstandigheid --- Zorg --- 325 --- fysiek gehandicapten --- gehandicapten --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- patiënt --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- zelfbeschikking --- zelfzorg --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: informed consent) --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Dit boek geeft een beschrijving van de beleving van medische hulpmiddelen. Hoe ervaart en beleeft iemand zijn hulpmiddel en welke betekenis geeft hij of zij eraan? Dit boek is te beschouwen als het verslag van een ontdekkingsreis.
hulpmiddelen --- ziektebeleving --- fysiek gehandicapten --- chronische ziekten --- 612 --- 325 --- gehandicapten --- lichaamsbeeld --- orthesen --- revalidatie --- revalidatie, geneesmethoden, geneesmiddelen --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- Social policy and particular groups --- Physiotherapy. Alternative treatments --- patiëntenbegeleiding --- ergotherapie --- orthopedische hulpmiddelen --- ervaringsleren
Choose an application
Thomas zit in de klas. Op zijn tafel staat een schrijfmachine. Een speciale schrijfmachine. Thomas kan geen letters en cijfers zien, zoals ziende mensen. Thomas leest braille. Hij schrijft ook braille, met zijn speciale schrijfmachine. De letters en cijfers van braille zijn bobbeltje sop papier. Thomas leest die bobbeltjes met zijn vingers. Thomas is blind. Samen met zijn vriendinnetje Merel gaat hij naar een gewone school. Vandaag schrijven ze in de klas een brief aan sinterklaas. En Thomas weet al precies wat hij de sint wil vragen ...
Dutch literature --- Sinterklaas ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Prentenboeken --- Blinden ; verhalen --- JB VAND --- prentenboeken --- braille --- blindheid --- sinterklaas --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- Visueel gehandicapten - prentenboek
Choose an application
Negende deel in een reeks studies over de Stichting Arduin in Middelburg, die vanuit een inclusieve visie woningen, bedrijven en dagbestedingseenheden biedt aan verstandelijk gehandicapten. In het boek geeft Onno Jongewaard, die van 1994 tot 2008 lijnmanager was in Arduin, een ruim beeld van de visie en werking van Arduin. Na een algemeen deel over inclusie en integratie in de maatschappij volgt een hoofdstuk over de geschiedenis en het heden van Arduin (met onder meer aandacht voor de evolutie van de intramurale zorg en de missie en huisregels van de stichting). Vervolgens komen de cliënten, familie en medewerkers uitgebreid aan het woord en wordt dieper ingegaan op de concrete praktijk: de organisatie van het gedeconcentreerd wonen, de functies van de verschillende medewerkers, de wetenschappelijke en educatieve activiteiten binnen de stichting. Ten slotte wordt nog kort naar de toekomst gekeken. Een inspirerend en praktisch boek voor mensen uit de zorgsector. Met een bibliografie en enkele praktische bijlagen (zoals een gedragscode voor de medewerkers van Arduin). © NBD Biblion
Mentaal gehandicapten --- Integratie. --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- Nederland --- 326 --- hulpverlening --- integratie --- mentaal gehandicapten --- residentiële instellingen --- wonen --- 365.264 --- Instellingen --- Integratie --- Personen met een mentale handicap --- Wonen --- 364.44 --- Gehandicapten : integratie --- Inclusie --- Mentaal gehandicapten : begeleid wonen --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Integratie mentaal gehandicapten --- Ondersteuning --- Hulpverlening --- Wetenschappelijk onderzoek --- Instellingszorg --- Kwaliteit --- Gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Persoon met een handicap --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Natuurwetenschappen --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Overheidsinstelling --- Digitale kloof --- Samenleving --- Onderzoek (wetenschap) --- Zorginstelling
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ‘traditionele’ groepen van personen met een handicap, de groep personen met gedragsstoornissen en daarnaast ook nog het domein ‘dughulpverlening’. Telkens komen hier nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en –agogische theorie en praktijk. In het laatste hoofdstuk word aan actuele theoretische verdieping gedaan. Door de verschillende vormen van handicaps die mensen kunnen hebben bijeen te brengen, biedt het Handboek Bijzondere Orthopedagogiek een totaalbeeld voor iedereen die een inzicht wil verwerven in de bijzondere behoeften van die mensen en de aangewezen hulp. Voor studenten uit diverse opleidingen is het een aangewezen basisstudieboek. Het is ook zeer geschikt voor wie reeds in de praktijk staat, als referentiekader voor zijn eigen handelen.
orthopedagogiek --- kinderpsychiatrie --- mentaal gehandicapten --- fysiek gehandicapten --- otorinolaryngologie (gehoorstoornissen, neus-keel-oorziekten) --- doofheid --- blindheid (slechtziendheid) --- slechthorendheid --- gedragsstoornissen --- emancipatie --- empowerment --- drugs --- verslaving --- Orthopedagogie --- 376 --- 460 --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 37.013.82 --- #SBIB:316.8H11 --- #SBIB:316.8H30 --- 460.2 --- auditieve handicaps --- visuele beperking --- Auditief gehandicapten --- Drugs --- Drugsbeleid --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Mentaal gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Visueel gehandicapten --- 37.013.82 Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Handboeken --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding
Listing 1 - 10 of 238 | << page >> |
Sort by
|